UPDATE: Doru a facut cateva update-uri pe cifrele initiale dupa ce a primit cateva precizari din partea celor prezenti. Concluzia este ca s-a modificat top 5-ul dar si suma totala, care acum trece de 30 de milioane EUR (fara Google si Facebook).
Am actualizat cifrele conform valorilor finale.
Doru Panaitescu face o analiza buna a pietii de publicitate online din 2012 bazandu-se pe confirmari primite de la jucatorii din piata si aproximari bazate pe trenduri si istoric de consum. Concluzia lui Doru (26,1 milioane eur in 2012, incasari efective din publicitate) este ca piata a crescut constant in ultimii ani, in ciuda crizei financiare, a scaderilor drastice care au afectat toate celelalte medii si a cresterii spectaculoase a bugetelor alocate playerilor internationali precum Google si Facebook.
Probabil ca Doru nu a dorit sa faca un top – pentru a evita discutiile interminabile pe baza acestuia, dar cifrele prezentate de el puse intr-un tabel arata cam asa:
[table style=”3″]
COMPANIE | VANZARI (EUR) |
MEDIAFAX | 4 000 000 |
Q2M / THINKDIGITAL | 3 000 000 |
MEDIA CAFÉ | 2 800 000 |
MEDIA POINT | 2 250 000 |
RINGIER ROMANIA | 2 250 000 |
IBU PRO TV | 2 000 000 |
INFORM MEDIA | 2 000 000 |
INTERNETCORP | 1 500 000 |
GSP / CONVERGENT MEDIA | 1 500 000 |
GOLDBACH AUDIENCE (EX-ARBO) | 1 500 000 |
BEYOND MEDIA / ADEVOLUTION | 1 000 000 |
DIGITAL ADS / TRADEADS | 1 000 000 |
ROMANIA ONLINE NETWORK (ROL) | 1 000 000 |
HTTPOOL/SPLENDID MEDIA | 1 000 000 |
TRILULILU | 1 000 000 |
PAGINI AURII | 1 000 000 |
HOTNEWS | 600 000 |
MEDIANET | 600 000 |
SANOMA HEARST ROMANIA | 500 000 |
ETARGET | 250 000 |
STANDOUT | 250 000 |
INTACT PUBLISHING | 200 000 |
NEOGEN | 200 000 |
NEOGEN | 200 000 |
DIGITAL4 | 175 000 |
BLOGAL INITIATIVE | 100 000 |
MEDIEN HOLDING | 100 000 |
LAGARDERE / EDI | 100 000 |
METROPOTAM NETWORK | 100 000 |
SPADA | 80 000 |
SOFTPEDIA | 50 000 |
Tags: doru panaitescu, online advertising market, publicitate online, research
Poate ca Doru nu a vrut sa faca un top si fiindca un top de genul asta nu prea e posibil, cel putin pentru unii dintre player-ii bagati acolo.
La Spada, de exemplu, desi cifrele sunt more or less corecte, blogurile reprezinta doar o parte (sub 40%) din bugetele rulate.
Apoi, e greu de tras o linie intre consultanta si vanzare de spatii. Daca eu fac o campanie pe bloguri si bloggerii primesc bani, asta se cheama „regie”, daca insa fac o actiune de PR in care doar agentia primeste bani, se mai cheama regie? Sau devine consultanta si deci sunt bugete excluse?
Evident, lucrurile astea sunt valabile pentru agentiile care vand social media, in rest nu ma bag desi si acolo se poate discuta.
Mie mi se pare utila initiativa si chiar asa discutabila cum e, trebuia sa o faca cineva ca sa avem niste repere. In rest, asteptam cu nerabdare sa ne uitam la registrul comertului, anul care tocmai incepe si sa comparam cu sumele declarate.
Andrei, multumim pentru comentariu.
Agree, in industria noastra este destul de greu sa separi consultanta de servicii, de creatie si de media propriu-zisa. Si inca o data agree, initiativa lui Doru este laudabila, chiar daca se bazeaza pe estimari si chiar daca aduce la un loc bugete din mai multe zone legate de online.
Dar sa nu uitam ca oamenilor le plac topurile (si foarte bine fac), pentru ca mintea ne este obisnuita sa faca asocieri si comparatii. De-aia le-am sortat asa.
Gabi